میشوچرم

میشوچرم

تولیدکننده عمده کیف، کمربند و محصولات چرمی مردانه و زنانه
میشوچرم

میشوچرم

تولیدکننده عمده کیف، کمربند و محصولات چرمی مردانه و زنانه

The 18th International Shoe and Bag Industry Exhibition of Iran–Tabriz

The 18th International Shoe and Bag Industry Exhibition of Iran–Tabriz

هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کیف و کفش ایران – تبریز


The 18th International Shoe and Bag Industry Exhibition of Iran–Tabriz 1


The 18th International Shoe and Bag Industry Exhibition of Iran–Tabriz 2


The 18th International Shoe and Bag Industry Exhibition of Iran–Tabriz 3


تاریخچه چرم قسمت دوم

مقدمه و آشنایی با تاریخچه چرم

مقدمه
تاریخچه چرم دوزی
تاریخچه چرم در ایران


ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین و قدیمی ترین تولید کنندگان چرم در جهان هستند. آثار باستانی به جا مانده از دوران قبل از میلاد نشان دهنده این است که ایرانیان ازحدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بود که از چرم برای لباس و زره نیز استفاده کردند.


وجود واژه هایی مانند ادیم، کیمخت، ساغری، تیماج، سختیان در زبان پارسی قبل از اسلام و همچنین وجود واژه هایی مرتبط با وسایل و ابزارهای چرمی مانند سختک، کمربند، انگشتیان، مشک و … در متون پهلوی نشان دهنده استفاده گسترده از چرم در ایران پیش از اسلام است.


به نوشته ابن یمین، ایرانیان باستان از پوست حیواناتی مانند گاومیش و گاو و گوسفند برای نوشتن بر روی آن استفاده می کردند و ابن یمین در نوشته هایش بر نوشتن فرمانهای درایوش بر روی چرم اشاره کرده است. بنا بر برخی روایات ، اوستا را بر دوازده هزار قطعه پوست گاو نوشته بودند.هچنین پوست نوشته هایی که در اورامان کردستان یافت شده و در موزه بریتانیا نگهداری میشود نشان دهنده استفاده از پوست برای نگارش در دوره اشکانیان است.


تولید انواع پوست و چرم و نیز تجارت مرتبط با آن در دوره عباسی در سراسر قلمرو اسلامی پر رونق بود. استفاده از پوست حیوانات مختلف برای ساخت پوستین و قبضه شمشیر و آستر کفش و لباسهای زمستانی هچنین برای افسار و رکاب و مشک و همچنین جلدهای چرمی برای کتاب ها که به صورت ساده ای طلاکوب می شد بعضی از مهمتری کاربردهای چرم در این دوره است و گزارشهای فراوانی درباره تجارت پوست و چرم در این دوره در دست است که نشان دهنده رونق استفاده از چرم در این دوره میباشد.


تجارت چرم و پوست پس از حمله مغول نیز پررونق بود، مکاتبات خواجه رشید الدین گواه شهرت برخی شهرها مانند تبریز و شیراز در این دوره است. در دوره تیموری از چرم برای تجلید کتابها و ساخت جلدهای ضربی و سوخت استفاده بسیاری میشد به طوری که هنر سوخت علاوه بر جلد سازی به عنوان هنری تزئینی نیز در این دوره اهمیت پیدا کرد.


گزارشهای جهانگردان  از دوره صفوی نشان دهنده رونق فراوان بازار چرم و فعالیتهای مرتبط با آن است.


کمپفر از کارگاههای سلطنتی و از کفش دورخانه و پوستین دوزخانه در این دوره سخن گفته است. معروفیت ساغری ایرانی در این دوره به حدی بود که شاردن معتقد است واژه شاگرن فرانسوی به معنی پوست خالدار مقتبس از کلمه ساغری می باشد. ساغری در دوره صفوی در تبریز تولید می شد و بیشتر در ساخت چمه و کفش کاربرد داشت و همه درباریان از این نوع کفشهای ساغری می پوشیدند.


در دوره قاجار انواع چرم به مقدار زیاد در شهرهای ایران تولید می شد. همدان در این دوره مرکز مهم تولید نوعی چرم معروف به چرم همدانی بود که از پوست گوسفند تهیه می شد؛ و در این دوره از جمله کارهایی که امیر کبیر در سال ۱۲۶۷ به نمایشگاه لندن فرستاد پوست بود.


در این دوره صادرات پوست و چرم از اغلب شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند رونق بسیار داشت. علاوه بر همدان شهرهای تبریز و اصفهان نیز در تولید و صادرات چرم سهم بسزایی داشتند. در عین حال به علت مسایل شرعی تجارت چرمهایی که توسط غیر مسلمان تولید می شد در درست ارمنیان بود.


اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال ۱۳۰۸ در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران، اصفهان و برخی شهر های دیگر نیز کارخانه هایی تاسیس شد به طوری که در سال ۱۳۳۷ تعداد ۲۲ کارخانه در ایران مشغول به کار بودند.


از سال ۱۳۶۲ در اطراف شهرهایی که از قدیم در تولید چرم فعال بودند مانند تهران و تبریز و مشهد، شهرکهای صنعتی تولید این کالا راه اندازی شد که نا چرم شهر را بر این شهرک ها نهادند که وجود این شهرهای صنعتی به افزایش تولید چرم و کیفیت آن کمک شایانی نموده است به طوری که امروزه فقط در شهر تبریز سالانه۲،۵۰۰،۰۰۰ جلد چرم تولید می شود.


کاربرد چرم در دوران قبل از اسلام


انسان در همان روزهای اولیه سکونتش بر روی زمین به خواص و اهمیت پوست حیوانات پی برد و به همین جهت از آن برای مصارفی چون پوشاک، کفش ، زیر انداز و … بهره جست.


اگرچه انسان در ابتدا پوست را به صورت خام مورد استفاده قرار می داد ولی به مرور زمان به فن نگهداری و دباغی پوست و تبدیل آن به چرم پی برد.


در یک نقاشی دیواری متعلق به سطح (III) چتل هوبوک از ۵۷۵۰ سال قبل از میلاد تصویر شکارگری در حال رقص با یک لنگ از پوست پلنگ دیده می شود.


چتل هوبوک


چتل-هوبوک


نکته مهمی که با توجه به شواهد و قرائن موجود مانند اشیای بدست آمده از دوران قدیم و همچنین مجسمه ها، نقشه برجسته ها و نقاشی ها می توان به آن اشاره کرد؛ استفاده از چرم به صورت روزمره بوده است ، به عبارتی دیگر چرم به طور دائم در زندگی انسان نقش داشته و به کار می رفته است. این کاربرد گاهی در پوشاک ، خصوصاً کفش شکارچیان و جنگجویان و گاهی برای افسار و یراق آلات حیوانات و زمانی نیز برای ساخت ظروف بوده است.



ادامه متن در ....

معانی مختلف چرم در فرهنگ لغات ایرانی و گویش ها

معانی مختلف چرم در فرهنگ لغات ایرانی و گویش ها

چرم
لغت نامه دهخدا
چرم. [ چ َ ](اِ) پوست بود. (فرهنگ اسدی). پوست انسان و حیوانات. (آنندراج). مطلق پوست بدن انسان یا حیوان. جلد. جلد تن حیوان یا انسان.

چرم

لغت نامه دهخدا
چرم. [ چ َ رَ ] (اِخ ) نام مقامی است از ایران زمین. (آنندراج). نام جایی است. (ناظم الاطباء).

چرم
لغت نامه دهخدا
چرم. (اِخ) مؤلف مرآت البلدان نویسد: «یکی از قلاع بلوک سرجام است و چمنی دارد که معروف میباشد». (از مرآت البلدان)

چرم
لغت نامه دهخدا
چرم. (اِخ) مؤلف مرآت البلدان نویسد: «مزرعه ایست از مزارع تربت حیدریه که زراعت آن از آب قنات مشروب میشود». (از مرآت البلدان)

چرم
لغت نامه دهخدا
چرم. [ چ َ رَ ] (اِخ) نام دهی در کلات. (ناظم الاطباء). دهی از دهستان قاین بخش کلات شهرستان دره گز.

چرم
فرهنگ فارسی معین
(چَ) (اِ.) پوست گاو یا شتر دباغی شده.

چرم
فرهنگ لغت عمید
(اسم) čarm] .۱]. پوست دباغی‌شدۀ حیوانات.۲. [قدیمی] پوست بدن حیوان: بیفکند گوری چو پیل ژیان / جدا کردش از چرم تن.

چرم
فرهنگ واژگان مترادف و متضاد
ادیم، پوست، تیماج، پوست دباغی شده

چرم
لهجه، گویش و زبان
اصفهانی پوشیدنیها، زیورها و وابسته های آنها تکیه ای: čarm طاری: čarm طامه ای: čarm طرقی: čarm کشه ای: čarm نطنزی: čarm



ادامه متن در ....

تاریخچه چرم قسمت اول

تاریخچه چرم قسمت اول

چرم

جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به‌ ویژه گاو به‌ دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌ پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایهٔ فناوری باستانیان را شکل می‌داده است. صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند. این تفاوت از اهمیت مواد خام مورد استفاده در هر کدام پیداست. مواد خام مورد استفاده در صنعت چرم، محصولات فرعی صنعت گوشت هستند؛ در حالی‌ که گوشت ارزش بیش‌تری از پوست دارد. مواد خامی که در صنعت خز به‌ کار گرفته می‌شوند؛ ارزش بیش‌تری از گوشت دارند و به همین خاطر گوشت به عنوان یک محصول جانبی تلقی می‌شود. تاکسیدرمی اجازهٔ استفاده از پوست حیوانات را به انسان می‌دهد؛ البته مهم‌ تر از پوست‌شان، سر و بخشی از پشت آن‌هاست. پوست‌ها و پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین هم کاربرد دارند. چند راه وجود دارد که در نتیجهٔ آنها، پوست جانور به یک مادهٔ انعطاف‌ پذیر و محکم به نام چرم تبدیل می‌شود.

محتویات

۱.انواع چرم ۱.۱ ابعاد زیست‌ محیطی
۲ . کاربرد چرم
۳ . تاریخچه چرم در ایران
۴ . چرم اصل را چگونه تشخیص دهیم
۵ . جستارهای وابسته
۶ . منابع

انواع چرم

حیوانی: از پوست حیوانات به دست میاید. این حیوان می‌تواند: گوسفند، گاو، بز، شترمرغ، مار و … باشد.

چرم گوسفند: چرمی زیبا، با قیمت مناسب می‌باشد و دوام خوبی دارد.

چرم گاو: چرمی با دوام و مقاوم است که با وجود تولید الیاف پیشرفته، همچنان در بسیاری موارد همچون دستکش ایمنی در کاربردهای شیمیایی و پوشش حرفه‌ای موتور سواری از بهترین انتخاب‌ها است .

انسانی: شرکتی در انگلیس، مطایق قرارداد با افراد داوطلب، پس از مرگشان با پوست آنها کمربند، کیف و کفش از چرم انسان (پس از انجلم عملیات لازم بر روی پوست) تولید می‌کند و با قیمت بالا به صورت محدود به فروش می‌رساند.

گیاهی: با استفاده از تانن (از ریشهٔ tanning به معنای دباغی) و سایر عناصری که در پوست تنه و میوه برخی درختان (مانند مازو) یافت می‌شوند؛ تهیه می‌شود. این نوع چرم، انعطاف‌ پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ است که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد. چرم گیاهی در آب پایدار نیست؛ بی‌ رنگ می‌شود و اگر پس از خیس شدن، خشکش کنید؛ چروک گشته و از انعطاف‌ پذیری و نرمی‌اش کاسته خواهد شد. در آب گرم، شدت چروک شدنش بیشتر است و تقریباً شبیه ژلاتین می‌شود. علاوه بر اینکه سفت شده و احتمالاً شکننده هم می‌گردد. چرم جوشانده نمونه‌ای است از چرمی که با قرار گرفتن در آب داغ، شناور شده و سفت می‌شود. این اتفاق در موم جوشانده و مواد شبیه هم رخ می‌دهد. در تاریخ گهگاه پس از عمل سفت کردنش، از آن در زره‌ها و همچنین در اتصال کتاب‌ها هم استفاده می‌شده است. این نوع چرم، تنها نوع چرم است که در حکاکی و قالب‌گیری چرم می‌تواند مناسب باشد.

کرومی: که در ۱۸۵۸ اختراع شد. با کرومیوم سولفات و دیگر نمک‌های کرومیوم دباغی می‌شود.

آلدهیدی: با استفاده از ترکیبات گلوتارآلدهید یا اکسازولیدین دباغی می‌شود.

ترکیبی: به کمک بسپارهای آروماتیک مثل گونه‌هایی از نوولاک و نرادول ساخته و دباغی می‌شود.

آلومی: که با نمک آلومینیوم در ترکیب با چسبنده‌های گوناگون و منابع پروتئینی مانند فلوئور، زردهٔ تخم مرغ و غیره دباغی می‌شود.

پوسته خام: با ایجاد تراش‌های نازک روی پوست، شناور ساختنش در آهک، و کشیدنش در موقعی که خشک شده است درست می‌شود.

ابعاد زیست‌محیطی

در سال ۲۰۰۹ شرکت نایک و تیمبرلند خرید چرم از بخش‌های جنگل‌ زدایی شدهٔ جنگل‌های آمازون را متوقف کردند. این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان میداد گله‌های دامداری‌های منطقهٔ آمازون باعث تخریب جنگل‌های آمازون می‌شوند.

ادامه متن ....


misholeatherwb2

چرم گاوی، چرم گوسفندی، چرم بزی

Misho Leather. Designer, Producer, Seller. Handmade Leather Goods. Iran. Tabriz.

Mişo Deri. Tasarımci, Üretici, Satış. El Yapımı Deri Ürünleri. Iran. Tebriz.

Мишо кожа. дизайнер, режиссер, продавец, ручной работы кожа продукты. Иран. Табриз

Konstrukteur, Hersteller, Verkäufer, Handgearbeitet Lederwaren

میشوجلدیه. مصمم، منتج، بائع، صنع یدوی المنتجات الجلدیة

میشوچرم. طراح، تولیدکننده، فروشنده. محصولات دستدوز چرمی. ایران. تبریز.

توضیحات تکمیلی